2009-The Physician of the Future English and Catalan

13 Als països del nostre entorn, la pro- fessió mèdica es troba en una situació difícil com a conseqüència del nou en- torn social, el canvi de les condicions de l’exercici professional i el caràcter intervencionista de les polítiques gov- ernamentals en el sector salut. A Espanya, alguns d’aquests fets ad- quireixenconnotacions especí"ques com, per exemple, el paper d’ocupador de met- ges dels governs autonòmics a través dels serveis sanitaris públics de salut, la qual cosa comporta unes repercussions d’una importància enorme per al conjunt de la professió, sovint amb caràcter negatiu. Davant d’aquests reptes, la professió no sempre disposa de les eines conceptuals necessàries per fer-los front, i molt so- vint actua de manera reactiva, cosa que la situa en una posició d’inferioritat que redunda en una pèrdua progressiva de lideratge i de capacitat d’in&uència. Per això, la iniciativa de la Fundació Educació Mèdica, que tinc l’honor de prologar, representa un valuosíssim es- forç orientat a tornar a situar la posició del metge en el sistema sanitari, per tal d’apro"tar al màxim les seves potenci- alitats en bene"ci de la pròpia professió però, per damunt de tot, de la societat a la qual es deu. L’anàlisi duta a terme pel quadre d’experts que la Fundació $e medical profession in all our neighbouring countries is currently coming up against di#culties resulting from changes in social environment, working conditions and the ever increasing in&uence of government policies on the health sector. Some of these factors are particularly signi"cant in Spain, where, for example, autonomous governments acting simultaneously as regulators, payers, employers of doctors and providers of health care services o%en have negative e'ects on the medical profession as a whole. Meanwhile, the medical profession does not always have available conceptual tools required to face these challenges and therefore tends toadopt a reactive approach resulting in a gradual loss of leadership and advocacy. $e Medical Education Foundation’s initiative is an appropriate e'ort geared towards changing the role of doctors in the health care system in order to maximisetheirpotential, thusbene"tting not only the profession itself but also the society it serves. $e group of experts gathered by the Foundation does not hold back in terms of self-criticism of the profession, breaking down internal problems from external ones in order to Preface Presentació

RkJQdWJsaXNoZXIy ODY0MDA=